Stichting ANGOB

 

Wordt cider de nieuwe trend op alcoholgebied ?
HEINEKEN WIL NIET-DRINKERS AAN DE DRANK BRENGEN

Alcohol is modieus geworden. Dat betekent dat er telkens weer een ander drankje met veel reclamegeweld naar voren wordt gebracht. De afgelopen jaren hebben wij mixdrankjes, frisbier, witbier en rosé zien passeren. Komende zomer wordt de zomer van de cider. Als het aan Heineken ligt tenminste.

Cider wordt geproduceerd door vergisting van appels. Het is dus appelwijn. Het alcoholgehalte is wat lager dan van wijn uit druiven. Het wordt op grote schaal geproduceerd in Normandië en Bretagne. Daarnaast vindt er productie plaats in Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Engeland. De bereiding vindt plaats door vergisting op industriële schaal, vergelijkbaar met het brouwen van bier uit gerstemout.

Cider is in Engeland al tientallen jaren populair. Door de overname van het brouwconcern Scottish & Newcastle, verkreeg Heineken vorig jaar ook de beschikking over ciderbrouwerijen. En wat nog belangrijker was : het merk "Strongbow", één van de populairste merken cider.

Een eerste poging vorig jaar om cider op wat grotere schaal in Nederland populair te maken, namelijk onder de naam Charli en bedoeld als alternatief voor vrouwen die bier niet lekker vinden, was geen onverdeeld succes. Een horeca-variant onder de naam Jillz, eveneens vorig jaar op de Nederlandse markt gebracht, verging het weinig beter.

Voor komende zomer wil Heineken cider op grote schaal promoten. Nu onder het Engelse etiket "Strongbow Gold". De verkoop mag echter niet ten koste van het eigen Heineken bier gaan. Met een prijs die ongeveer gelijk is aan Heineken bier, en een alcoholgehalte van 5 procent, moet een geheel nieuwe markt aangeboord worden.

Woordvoerder Pascal van Ham van Heineken zegt daarover : "Er zijn ruim zes miljoen volwassenen in Nederland die niet of nauwelijks bier drinken. Wij willen hen ook graag als klant. Bovendien daalt de bierconsumptie al jaren licht". Met andere woorden, Heineken vindt dat er in Nederland nog meer alcohol gedronken moet gaan worden. Een nieuwe markt, net als de nieuwe markt die Bacardi aanboorde met zijn breezers (met desastreuze gevolgen).

Openlijker dan ooit heeft Heineken hiermee te kennen gegeven dat het bierconcern lak heeft aan het alcoholmatigingsbeleid dat het ministerie van Volksgezondheid probeert te voeren.

Dingeman Korf