Stichting ANGOB

 

TE VEEL VRIJHEID VOOR ALCOHOLRECLAME

Het Trimbos Instituut heeft op verzoek van staatssecretaris Blokhuis een beknopt onderzoek gedaan naar de wetgeving betreffende alcoholreclame in 64 relevante landen. Nederland kwam als één van de meest tolerante landen uit de inventarisatie.

Nederland is volgens het Trimbos Instituut erg aardig voor alcoholproducenten die reclame willen maken. Ons land is één van de weinige landen waar die reclame niet door wetgeving wordt geregeld, maar uitsluitend door zelfregulering. Nederland vertrouwt op zelfregulering, hoewel de Wereld Gezondheids Organisatie (WHO) enkele malen daartegen gewaarschuwd heeft, zowel op het terrein van alcohol als op dat van tabak.

Er zijn vaak bedrijven die niet aangesloten zijn bij het orgaan dat de zelfregulering opstelt. Ook is uittreden uit een brancheorgaan vaak ongestraft mogelijk. Die bedrijven zijn ongebonden, kunnen vrijelijk hun gang gaan. Zelfregulering heeft geen kracht van wet.

Een verbod op alcoholreclame zou volgens onderzoek leiden tot een maatschappelijke winst van rond de zeven miljard euro. Minder reclame betekent minder consumptie, en daardoor minder alcoholziekten, hogere productiviteit van de werknemers, minder verkeersslachtoffers.