Stichting ANGOB

EINDE 2009: BEZINNING OF BEDWELMING ?

De tweede helft van december is van oudsher een periode van terugkijken en van vooruit zien, van bezinning op het voorbije jaar en van vreugde over het komende nieuwe. Tegenwoordig is in deze periode tevens het alcoholgehalte van de reclame opvallend hoog. Alcohol schaadt echter de kwaliteit van de bezinning. Aldus Stichting ANGOB die een alcoholvrije leefstijl propageert.

Bezinning vraagt om een heldere geest en een openstaan voor immateriële waarden. Alcohol werkt verdovend, ook en vooral op de hersenen. Waarnemings-scherpte, reactiesnelheid en logisch denkvermogen worden door twee glazen drank al meetbaar aangetast.

Ook voor de sociale waarnemingsscherpte is alcohol schadelijk. De gebruiker luistert minder goed en neemt onuitgesproken signalen (lichaamstaal) slechter waar. Zijn invoelingsvermogen neemt af en zijn interpretatie van waarnemingen wordt kortzichtiger.

De decemberfeesten zijn doelwit van commerciële exploitatie geworden. Immateriële, gratis feestvreugde is in onze consumptiemaatschappij buiten beeld geraakt. De alcoholreclame suggereert een samenhang tussen consumptie en feestvreugde. Zelfs mensen die het gehele jaar niet drinken, halen daardoor drank in huis. Feestvreugde verschraalt daardoor tot consumptievreugde.

December 2009 geven de vele crises die de wereld teisteren, meer aanleiding dan ooit tot diepgaande bezinning. Stichting ANGOB wijst er daarom op dat minder alcohol leidt tot een betere bezinning. Hoewel de reclame het tegendeel lijkt te suggereren, is ook geheel zonder alcohol een sfeervolle en zinvolle viering van de feestdagen mogelijk.