Stichting ANGOB

DECEMBERDILEMMA: BEZINNING OF BENEVELING

De Kerstdagen en de jaarwisseling zijn van oudsher dagen van vreugde en van bezinning. Een periode van bezinning op het voorbije jaar, en van plannen maken voor het komende. Dat vraagt om helderheid van geest. De feestdagen van december zijn echter ook een periode van verhoogd alcoholgebruik. Dat is slecht voor de helderheid van geest.

De decemberfeesten zijn doelwit van commerciële exploitatie geworden. Van de slager tot de slijter weet de middenstand wel een argument te vinden waarom juist zijn product de feestvreugde zal verhogen. De reclame koppelt materiële, verkoopbare zaken aan het begrip vreugde. Immateriële, gratis feestvreugde is door de consumptiemaatschappij bij het oud vuil gezet.

Bezinning vraagt om een heldere geest en een openstaan voor immateriële waarden. Alcohol werkt verdovend, eerst en vooral op de hersenen. Waarnemings-scherpte, reactiesnelheid en logisch denkvermogen functioneren op een verlaagd niveau zolang zich alcohol in het bloed bevindt. Dat geldt ook voor de sociale waarnemingsscherpte en de zelfbeheersing.

De alcoholreclame suggereert een samenhang tussen consumptie en feestvreugde. Dat kan mensen die zich helemaal niet feestelijk voelen, er toe brengen om zichzelf op te vrolijken met drank. Dat levert echter geen vreugde doch slechts bedwelming.

In een tijd van crisis is helderheid van geest meer nodig dan ooit. Daarom roept Stichting ANGOB het publiek op om zijn feestdagen met meer bezinning en minder alcohol door te brengen.