Stichting ANGOB

OVERHEID LAAT ALCOHOLBRANCHE TEVEEL SPEELRUIMTE

Bijzonder cynisch, en moreel verwerpelijk noemde voorzitter dr.ir. Dingeman Korf van Stichting ANGOB, de campagne van Nederlandse Brouwers om meer vrouwen aan het bier te krijgen. Immers, zij weten dat alcohol het risico van borstkanker vergroot. Feitelijk zijn zij dus borstkanker aan het uitventen!

Korf deed bovenstaande uitspraak op de "dag van de alcoholvrije leefstijl" afgelopen zaterdag te Beekbergen. Ook bij het overheidsbeleid zag hij vele zaken die niet deugen. De leeftijdsgrens voor alcohol is naar 18 jaar verhoogd. Maar een waterdicht systeem voor leeftijdscontrole wil men niet verplicht stellen. Ja nog erger, Albert Heijn mag zijn filialen verplichten om gebruik te maken van een ondeugdelijk systeem voor leeftijdscontrole. Resultaat: minderjarigen kunnen nog steeds drank bemachtigen.

Een logo tegen alcoholgebruik tijdens de zwangerschap wil men niet verplicht stellen. Resultaat : na vier jaar is dat logo er nog steeds niet. Het vele jaren geleden door de Tweede Kamer gevraagde verbod op "happy hours", is er ook nog steeds niet. De alcoholsector geniet nog steeds een vrijstelling van de op Europees niveau voor consumptieartikelen verplicht gestelde ingrediëntendeclaratie. Inhoudelijk ingrijpen in de alcoholreclame wenst de overheid niet te doen. En verlagen van de alcohollimiet in het verkeer naar 0,2 promille voor alle verkeersdeelnemers al evenmin.

Uit dat alles trok Korf de conclusie dat het beleid meer bepaald wordt door de alcohollobby dan door de belangen van volksgezondheid en veiligheid.